warga KUNTA

Khamis, 30 September 2010

Amanat dari Ayahanda ...

Ketahuilah bahawa Seni Silat Kunta Wak Fattah Sg Kelambu mempunyai beberapa aliran mengikut guru yg melatih:

Bagi Aliran yang lahir di SMKSAS-TD...... sejak tahun 1988 hingga kini adalah diingatkan:

1. Fahami falsafah 5 KUNTA yang menjadi teras dan prinsip seni silat Kunta sebaiknya.
2. Ketahuilah dengan sebenarnya 3 FAHAMAN KUNTA.

Seni Silat yg sama daripada Tok Guru yg sama mempunyai langkah gerak sama tetapi mereka tidak ada falsafah dan fahaman seperti aliran yg lahir di SMKSAS.

Seni Silat mereka lebih dikenali dengan nama KUNTAU JAWA.

Ayahanda tidak mahu, anak-anak seni silat yg lahir di SMKSAS membuat aliran sendiri pula. Oleh itu sukatan pelajaran hendaklah selaras.

Guru lain yang mengajar kuntau jawa wak fattah tidak mengamalkan 5 prinsip dalam falsafah KUNTA dan 3 Faham gerak sebab mereka tak dapat bahagian itu...... Kalau bertemu dgn anak2 murid daripada Kuntau Jawa tanyakan dulu 5 prinsip tersebut......

Istilah "Pendekar" dalam kunta bukan orang hebat dan mengalahkan musuhnya dalam atau luar gelanggang persilatan tetapi adalah seseorang yang berupaya menjadikan musuhnya kawan dan sahabat yang setia. Itulah "Pendekar" sebenar. ...Spt Nabi Muhammad Sallallah hu alihi wasalam yang menjadikan Omar yg digeruni sebelum Islam menjadi sahabat setia rasullullah.
Tapi bukan pula bererti dia tidak berupaya melawan musuhnya itu.... dan bukan pula tidak handal dalam gelanggang.Ada "Kebijaksanaan". Itulah Pendekar dalam istilah dan fahaman Kunta. 'KEBIJAKSANAAN'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan